Korzár logo Korzár Košice

Riaditeľa košického magistrátu vozia do práce služobným autom

Riaditeľ košického magistrátu Marek Kolárčik to nezdaňuje ani ako nepeňažný príjem a neexistuje ani žiadna dohoda, ktorá túto službu pripúšťa.

Riaditeľ magistrátu Marek Kolárčik (nominant KDH). Do práce sa necháva voziť služobným autom so šoférom.Riaditeľ magistrátu Marek Kolárčik (nominant KDH). Do práce sa necháva voziť služobným autom so šoférom. (Zdroj: Róbert Sándor)

Riaditeľ košického magistrátu Marek Kolárčik využíva služobné auto so šoférom v bežný pracovný deň na cestu do práce a späť. Nezdaňuje to ani ako nepeňažný príjem a neexistuje ani žiadna dohoda, ktorá túto službu pripúšťa. Podľa radnice má takúto možnosť na základe praxe zaužívanej na magistráte ešte z minulosti. Podľa mimovládky si musí takúto cestu zdaniť.

KOŠICE. Ráno, 7.50 h. Pred blokom riaditeľa košického magistrátu Mareka Kolárčika (nominant KDH) na Jantárovej ulici stojí služobné auto. Šofér čaká, kým do čierneho auta nenasadne šéf radnice. Tak vyzerá začiatok jeho pracovného dňa uprostred finančnej krízy a hromadného prepúšťania na magistráte.

"Každé ráno príde čierny volkswagen, ktorý ho čaká, kým nezíde dolu. Ako je to možné? Magistrát nie je súkromná firma, on nie je šéf súkromnej firmy, nie je ani prezident či primátor. No on sa tak správa. Je kríza, v celom meste sa musí šetriť, hovorí to stále aj on, no pritom ho rozváža šofér," sťažuje sa jeden z jeho susedov.

Platí mesto

Táto výsada je platená z mestskej pokladnice. Ide totiž o služobné auto magistrátu a šofér je zamestnancom mesta.

"V rámci svojej pracovnej náplne vykonáva jazdy aj pre ďalších pracovníkov magistrátu," informuje Jaroslav Vrábeľ z tlačového servisu magistrátu. Auto so šoférom využíva primátor František Knapík (KDH) a viceprimátori.

Kolárčik však nie je, na rozdiel od nich, verejný činiteľ ani volený funkcionár. Napriek tomu radnica vylučuje konflikt záujmov.

Súkromný účel

Na otázku, či radnica nerozmýšľa v čase finančnej krízy a šetriacich opatrení o zrušení takýchto výhod, Vrábeľ odpovedá: "Obmedzuje sa to na nevyhnutné minimum, ako je napríklad doprava priamo na rokovania mimo magistrátu, služobné cesty mimo Košíc alebo iné pracovné povinnosti na území mesta."

Radnica priznáva, že cesta z a do práce nie je nevyhnutným minimom. "Dvadsať rokov to takto funguje, ale je kríza, obmedzíme túto možnosť na minimum," reaguje Vrábeľ.

Vrábeľ napriek tomu nepovažuje cestu do/z práce za súkromný účel, na ktorý by sa služobné auto so šoférom používať nemalo. "Je to bežná prax vo verejnej správe na Slovensku," argumentuje košická radnica.

Transparency International: Súkromnú cestu treba zdaniť

Opak si myslí mimovládna organizácia bojujúca proti korupcii. Podľa Emílie Sičákovej-Beblavej, šéfky slovenskej pobočky Transparency International, zákon túto otázku nerieši.

"Nevieme o tom, že by to nejaký zákon upravoval. Samozrejme by bolo vhodné, ak by samosprávne jednotky zvážili využívanie takýchto služieb, najmä v čase hospodárskej krízy, pretože ony sú zodpovedné za nakladanie s verejnými prostriedkami, ktoré sú z definície limitované."

Využívanie auta so šoférom sa však môže považovať za nepeňažný príjem. V tom prípade by sa mal zdaniť. "Na to, aby sa to považovalo za zdaniteľný nepeňažný príjem, musí byť vozidlo poskytnuté na využívanie aj na súkromné účely. Rozhodujúce teda je, čo sa myslí pod súkromným účelom. Použitie motorového vozidla na služobný účel znamená jeho využívanie na pracovné cesty. Takéto použitie nie je predmetom dane z príjmu. O pracovnú cestu však ide len vtedy, ak sa práca vykonáva na inom mieste, ako je pravidelné pracovisko. Ak nejde o takéto použitie vozidla, cesta služobným vozidlom z domu do práce a späť nie je pracovnou cestou, čo znamená, že ide o súkromnú cestu, ktorú treba zdaniť," dodáva Beblavá.

Tri kilometre

Koľko to stojí daňových poplatníkov, radnica nevie: "Takáto suma sa nevyčísľuje. Vzdialenosť z bydliska riaditeľa na magistrát sú necelé tri kilometre."

Či je v čase krízy a prepúšťania na magistráte etické využívať služobné auto so šoférom, sme sa od magistrátu nedozvedeli.

Anketa

Čo na to poslanci jednotlivých klubov?

Alfonz Halenár (iní)
: Myslím si, že je to jasný dôkaz toho, nakoľko vážne myslí magistrát a jeho riaditeľ šetrenie. Keď nehľadia na tieto drobnosti a myslia si, že je to normálne, tak ako sa správajú k veľkým peniazom? Je to v protiklade ku kríze. My si môžeme dovoliť, čo uznáme za vhodné a na druhej strane zalepíme poslancom oči zopár ľuďmi, ktorých prepustíme. Neberieme na zodpovednosť toho, kto je naozaj zodpovedný, primátora mesta, ktorý podpisuje pracovné zmluvy. On nesie zodpovednosť za to, že my musíme pristupovať k skresávaniu.

Tibor Matoušek (SDKÚ-DS)
: Nemal by to využívať. Táto výsada nepatrí do výkonu práce, a ani podľa Zákonníka práce mu neprináleží využívať služobné auto do práce. Nie je to totiž výkon jeho práce a činností. Štatutár (primátor, pozn. red.) musí urobiť nápravu, aby sa tak nedialo, aby sa to zosúladilo s pravidlami a zákonom.

Ján Forgáč (KDH)
: Neviem o tom, nemôžem sa k tomu vyjadriť. Musím si to preveriť.

Anna Jenčová (HZDS):
Je to pre mňa novinka. Ja chodím aj na služobné veci svojím autom. Čiže niečo opačné je úplne nemysliteľné. Šokovali ste ma, že niekto si v súčasnosti niečo také dovolí. Nie je podstatné, či je kríza. Bežné je, že zamestnanec chodí do práce svojím vlastným dopravným prostriedkom alebo MHD. To je bežný štandard. Keď si to dovoľuje riaditeľ magistrátu, dovoľuje si dosť. Primátor by mal zakročiť.

Katarína Čižmáriková (nezávislí):
Mňa už asi neprekvapí nič, čo sa v tomto „Bielom dome" robí. Mám pocit, že je to z týždňa na týždeň horšie. Riaditeľ asi nie je jediný, kto využíva takéto výhody. V našej spoločnosti sa zrejme nosí: Urvi si, čo môžeš, kým na to novinári nepoukážu. A až vtedy sa to začne riešiť, keď sa to objaví v novinách.

Mária Gamcová (SF)
: Určite to nie je normálne. Rovnako ako to, čo sme sa dnes dozvedeli, riaditeľ nás zavádzal, v podstate som zistila, že nemá ani informácie o aktuálnom stave svojich pracovníkov. De facto ho ani nezaujíma nejaká hospodárska či finančná kríza. Z toho vyplýva aj táto situácia. Šetrí finančné prostriedky tam, kde to nie je namieste, na druhej strane ich vyhadzuje takýmto spôsobom. Podľa mňa je to nehorázne.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 25 104
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 680
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 544
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 934
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 326
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 241
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 881
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 668
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  2. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  3. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  4. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  5. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  6. Martin Borecky: Rakovina
  7. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  8. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 170
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 651
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 444
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 487
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 462
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 372
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 303
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 435
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  2. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  3. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  4. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  5. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  6. Martin Borecky: Rakovina
  7. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  8. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 170
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 651
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 444
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 487
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 462
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 372
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 303
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 435
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu