PREŠOV. Novobudovaná križovatka na diaľničnom vstupe do krajského mesta od západu bude slúžiť na kríženie štyroch ciest. Diaľnice D1 smer Poprad - Prešov - Košice, rýchlostnej cesty R4 - severný obchvat mesta v úseku Prešov - Vydumanec - Kapušany, cesty I/18 zabezpečujúcej dopravné spojenie západného a východného Slovenska a cesty druhej triedy vedúcej smerom cez Cemjatu na Spiš. Križovatka zabezpečí prístup na D1 a R4 zo všetkých smerov.
Taký typ mosta budujú prvý raz
Na tejto momentálne budovanej križovatke bude unikátny stavebný objekt - most. Stavajú ho klasickou formou betonáže na skruži. „Predopnutý však bude cez voľné káble vedené pod nosnou konštrukciou mosta," uviedol hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík.
Takýto typ mosta na Slovensku stavajú prvý raz. „Výhodou tohto predpätia je možný neustály monitoring a aj dodatočné práce na predpätí počas prevádzky je možné urobiť bez zásahu do nosnej konštrukcie, takže sa podstatným spôsobom zjednoduší údržba mosta," dodal hovorca.
O tri mesiace stavbu dokončia
Práce na stavbe prebiehajú podľa harmonogramu. Na hlavnej trase D1 sú už vybudované všetky mostné objekty do úrovne ochrany izolácie na mostoch. „V súčasnosti prebiehajú zaťažovacie skúšky mostov," doplnil Jánošík. Okrem toho na tejto trase diaľnice už vybudovali vozovku mimo obrusnej vrstvy a na 80 percent už majú vybudované bezpečnostné zariadenia. Ukončenie stavebných prác na tomto úseku predpokladajú najneskôr v septembri. Po tomto termíne budú osadzovať dopravné značenie. Koľko peňazí vynaložili na stavbu, budú vedieť až po jej ukončení.
Odľahčí dopravu v meste?
Vybudovaním diaľničného vstupu do Prešova v smere od Popradu motoristi očakávajú odľahčenie preťaženej dopravy v meste. Avšak ani po jeho uvedení do prevádzky sa problém s dopravou v meste nevyrieši. Stavba totiž vylúči iba premávku v prieťahu obce Malý Šariš a na župčianskom kopci hlavne v zimnom období. Autá smerujúce z Popradu do Košíc budú stále prechádzať cez Levočskú ulicu alebo cez Ulicu 17. novembra dovtedy, pokiaľ nepostavia celú Nábrežnú komunikáciu. Celý úsek spomínanej komunikácie meria 1,3 kilometra a 500-metrovú časť z nej nedokážu postaviť už celých 10 rokov. Navyše, novobudovaný diaľničný vstup do Prešova tvorí iba približne 20 percent budúcej diaľničnej križovatky Prešov západ. Tá od Popradu končí vo Fričovciach a ďalšiu časť budujú v úseku od obce Svinia smerom na Prešov.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári