Korzár logo Korzár

Košice očakávali od železničnej dopravy prínos, skutočnosť bola opačná

Aká dôležitá je fungujúca stála doprava - osobná aj nákladná, to sa ukázalo v druhej polovici 19. storočia na východnom SLovensku a najmä v

Košiciach, kde už spôsob výroby prekročil hranice manufaktúry. Kým v iných európskych mestách si ich výstavba aj vznik priemyselných podnikov vyžiadal pouličnú osobnú, nákladnú aj železničnú dopravu, v Košiciach bola osobná doprava a najmä tovaru iba súkromnými povozníkmi. Prepravovať tovar do zahraničia mohli košickí obchodníci úradne iba dostavníkmi.

Takéto dopravné podmienky aj zlé cesty boli príčinou uzavrenosti trhu Košíc a ich obchodovanie so zahraničím - najmä s Nemeckom a Talianskom - vo väčšom objeme.

Oneskorenie v železničnej doprave

Verejná doprava a spoje mali významnejšiu úlohu v hospodárskom živote Košíc v posledných 30. - 40. rokoch 19. storočia vybudovaním parných železníc. Ich výstavba sa oproti iným častiam Rakúsko-uhorskej monarchie oneskorovala. Prvý vlak s parnou lokomotívou a dvoma vozňami prišiel do Košíc 5. júla 1860 po trati vybudovanej spoločnosťou Potiskej železnice. Pravidelná premávka z Košíc do Budapešti okružnou cestou cez Debrecín sa začala o mesiac neskoršie. Po dvoch rokoch dostavali trať z Miškovca do Budapešti, takže bolo možné cestovať spojom Košice - Budapešť - Viedeň. Za to, že Košice zapojila do železničnej dopravnej siete spoločnosť Potiská železničná spoločnosť ako prvá, mesto jej poskytlo bezplatne rozsiahly pozemok na vybudovanie železničnej stanice. Košice sa začali postupne zapájať do železničnej prepravy na ostatné časti Slovenska po vybudovaní jednotlivých úsekov tratí, Košicko-bohumínskej železnice. Košice boli určené ako jej východzia stanica a to preto, lebo sem vyúsťovala trať Potiskej železnice, čím by získala preprava poľnohospodárskych komodít do západných častí monarchie a čím by sa banské oblasti východného Slovenska dostali do bližšieho spojenia so Sliezskom a jeho uhoľnou oblasťou. V novembri roku 1866 sa začali prípravné práce na úseku Košice - Obišovce s odbočkou na Prešov. Otvorili ho 1. septembra 1870. Spoločnosť severovýchodnej železnice začala budovať trať Košice - Myšľa - Ruskov - Slanec v júli 1869, čím sa Košice stali uzlovým bodom pre tri železničné spoločnosti. Spoločnosti boli tri, železničná stanica jedna a patrila Potiskej železničnej spoločnosti. Vynoril sa problém, či bude stanica slúžiť všetkým trom, alebo či si majú dve spoločnosti postaviť vlastné stanice. Keďže mesto Košice dalo na stanicu pozemok, zasiahlo aj do tohto problému. Po rokovaní s ministerstvom dopravy sa rozhodlo o zlúčení osobnej prepravy na tejto jednej železničnej stanici. Na nej sa mala vybavovať aj preprava batožiny a tiež rýchlotovarov. Severovýchodná železničná spoločnosť si mala vybudovať svoje lokomotívne depo, takisto ako Košicko-bohumínska železnica, ktorá sa navyše rozhodla zriadiť osobitné nákladné nádražie so skladom tovaru pre seba aj pre Severovýchodnú železnicu. Do konca 19. storočia k železničnej premávke v Košiciach pribudla ďalšia trať - Košicko-turnianska železnica. Potiskú železnicu na základe zákona prevzal štát, čím aj Košicko-bohumínska železnica prešla do jeho správy, t. j. do správy MÁV s tým, že aj Košicko-bohumínska mala v nej svoje zastupiteľstvo. MÁV v roku 1890 prevzali aj Severovýchodnú železnicu.

Aj keď sa za štyri desiatky rokov od otvorenia železničnej dopravy v Košiciach (od r. 1860) zaznamenal jej veľký rozvoj, z hľadiska vnútroštátnej aj zahraničnej prepravy boli Košice nevýhodne zapojené do železničnej siete. Neskoršie sa tento veľký nedostatok, táto brzda rozvoja mesta napravila výstavbou nových tratí a úpravou cestovného poriadku. Darmo boli Košice železničným uzlom, v ktorom sa stretávalo niekoľko železničných tratí. Keďže boli bez významnejšieho priemyslu, centralizačné snahy štátnych železníc radšej nahrávali rozvoju Miškovca, ako by mali podporovať košický trh prepravou tovaru urýchleným vlakovým spojením. Nemali na tom záujem ani príslušné ministerstvá, preto sa otáľalo aj s úpravou cestovného poriadku. Zaujímavé je toto porovnanie trvania cesty: z Budapešti do Viedne prekonal rýchlik 278-kilometrovú vzdialenosť za 4 hodiny a z Budapešti do Košíc 273 kilometrov za 6 hodín.

Ako keby to bol zámer!

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  7. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 707
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 16 785
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 539
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 837
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 049
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 016
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 694
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 6 114
  1. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  2. Michal Drotován: Peter Pellegrini ako zástupca bežného občana? Naozaj?
  3. Ján Škerko: Rozhovor ministra vnútra s hľadaným extrémistom
  4. Ján Šeďo: Z pohľadu mysliaceho človeka vládnu šmejdi a vzťahoví analfabeti.
  5. Miroslav Ferkl: Kampaň či agresia
  6. Juraj Kumičák: Kolaborant
  7. Marek Strapko: Pellegrini svojimi pytačkami ohrozuje suverenitu Slovenska
  8. Peter Homola: Nájdený papyrus v slovenčine!
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 823
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 560
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 392
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 10 752
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 391
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 354
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 166
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 430
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

U.S. Steel Košice.

Odborári vyjednali zvýšenie mesačnej tarifnej mzdy.


TASR

Prípad už rieši enviropolícia.


SITA
Ilustračné foto.

Páchateľovi hrozí basa až na desať rokov.


Exprezident Rudolf Schuster.

Bez členstva v NATO by sme podľa neho neboli ani v EÚ.


TASR
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  2. Michal Drotován: Peter Pellegrini ako zástupca bežného občana? Naozaj?
  3. Ján Škerko: Rozhovor ministra vnútra s hľadaným extrémistom
  4. Ján Šeďo: Z pohľadu mysliaceho človeka vládnu šmejdi a vzťahoví analfabeti.
  5. Miroslav Ferkl: Kampaň či agresia
  6. Juraj Kumičák: Kolaborant
  7. Marek Strapko: Pellegrini svojimi pytačkami ohrozuje suverenitu Slovenska
  8. Peter Homola: Nájdený papyrus v slovenčine!
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 823
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 560
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 392
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 10 752
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 391
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 354
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 166
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 430
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu