Sme.sk | Korzár | Archív - Z domova | Stavajú najväčšiu loď na svete

Stavajú najväčšiu loď na svete

Vydané 2. 7. 2008 o 0:00 Autor: RADO MLÝNEK

Oasis of the Seas má mnohé prvenstvá

Spoločnosť Royal Carribean je pravdepodobne najznámejšou spoločnosťou na svete, organizujúcou stále populárnejšie výletné plavby po moriach a oceánoch. Spoločnosť vlastní v súčasnosti 21 luxusných výletných lodí, ktoré bohatých dovolenkárov vozia po mori od Aljašky cez Kanadu, Áziu, Austráliu až po Európu a Južnú Ameriku. K spomenutým lodiam pribudne už v budúcom roku ďalšia. Pôjde o najrevolučnejšiu a najväčšiu výletnú loď na svete. Loď bola pôvodne známa pod názvom Project Genesis, ale na základe výsledkov súťaže o jej nový názov bola nedávno premenovaná na Oasis of the Seas (oáza morí).

Stavajú ju vo Fínsku

Loď bola objednaná vo februári 2006 a jej kýl bol položený 11. decembra 2007. Loď stavajú známe lodenice Aker vo fínskom prístavnom meste Turku. Čím bude "oáza morí" taká výnimočná? Po prvé bude výnimočná svojimi gigantickými rozmermi. Dĺžka lode bude neuveriteľných 360 metrov, jej najväčšia šírka bude 47 metrov a loď bude nad hladinu vyčnievať 65 metrov (to je viac ako je výška košického dómu sv.Alžbety). Ponor lode bude deväť metrov. Loď Oasis of the Seas bude väčšia nie len ako doteraz najväčšia výletná loď na svete (Queen Mary 2), ale bude väčšia aj ako sú najväčšie existujúce lietadlové lode. Pre úplnosť možno dodať, že napriek svojim obrovským rozmerom nebude Oasis of the Seas najväčšou loďou na svete toto prvenstvo patrí v súčasnosti kontajnerovej lodi Emma Maersk, ktorá je dlhá 397 m. O výtlaku novej lode sa informácie rôznia, pretože niektoré zdroje uvádzajú výtlak 100 000 ton iné 120 000 ton.

Štvrte ako v meste

No a po druhé bude nová výletná loď výnimočná svojou koncepciou a niekoľkými svojimi prvenstvami. Loď Oasis of the Seas bude mať totiž čosi, čo by sme v meste nazvali štvrťami. Každá takáto lodná štvrť bude mať typický charakter. Napríklad jedna zo štvrtí sa bude nazývať Central Park a bude to skutočný veľký park s niekoľkými reštauráciami. Ďalšia štvrť sa nazýva Royal Promenade (kráľovská promenáda) a pôjde o skutočnú promenádnu štvrť, ktorá bude akýmsi centrom lode. Na tejto promenáde bude množstvo obchodov, reštaurácií, bufetov a zábavných podnikov. Ďalšou štvrťou lode bude kúpeľné a fitnes centrum, ďalej to bude napríklad zábavná štvrť či štvrť pre mládež.

Výťah s barom

Spomeňme teraz prvenstvá, ktorými sa loď bude vyznačovať. Jedným z nich je napríklad prvý výťah s barom. V otvorenom výťahu, premávajúcom cez tri paluby (z promenády do Central Parku), budú môcť cestujúci počas jazdy popíjať koktaily. Ďalším prvenstvom je prvý kolotoč na lodi. Kolotoč je ručne vyrezávaný z dreva a pripomína kolotoče, ktoré nájdeme vo francúzskych mestách. Na lodi bude aj prvý amfiteáter na mori, nazvaný AquaTheater. Súčasťou tohto amfiteátra bude najväčší sladkovodný bazén na lodi. Cez deň budú terasy amfiteátra slúžiť kúpajúcim sa na slnenie, večer sa tam budú usporadúvať rôzne predstavenia, a to napríklad vodný balet, synchronizované plávanie, skoky do vody či hudobno-svetelné šou. Na oboch stranách amfiteátra budú dve lezecké skalné steny. Na lodi bude 37 kategórií izieb a apartmánov.

Šestnásť palúb

Najluxusnejších bude 28 dvojpodlažných apartmánov, ktorých presklená stena cez obe podlažia poskytne cestujúcim nádherný výhľad na more. Celkovo bude na lodi 2 700 izieb, rozmiestnených na 16 palubách. Ak budú izby obsadené dvomi cestujúcimi, bude celkový počet cestujúcich 5 400. Keďže v niektorých izbách budú môcť byť aj traja či štyria pasažieri, môže sa na lodi plaviť až približne 7 300 ľudí. O počte členov posádky zatiaľ neboli zverejnené žiadne informácie. Obrovský plávajúci kolos bude na svoj chod potrebovať nemalé množstvo energie. Zdrojom energie na pohon lode i pre všetky jej systémy (osvetlenie, klimatizáciu a všetky ďalšie zariadenia) bude osem vznetových vidlicových dvanásťvalcov fínskej firmy Wärtsilä. Každý z týchto motorov má výkon približne 13 000 kW, čo znamená, že celkový výkon všetkých ôsmich motorov je vyše 100 MW.

Pohon jednotkami Azipod

Na samotný pohon lode budú slúžiť štyri inovatívne jednotky Azipod, ktoré vyrába firma Brown Boveri. Tieto jednotky majú hnací výkon po 20 MW. Jednotka Azipod je zapuzdrená hnacia jednotka, ktorá je umiestnená zvonku na trupe lode. Hnacia vrtuľa je poháňaná elektromotorom, ktorý je vnútri jednotky a ktorý je elektrickou energiou zásobovaný z generátorov, poháňaných spomenutými vznetovými motormi. Jednotky Azipod sú otočné, čo značne zvyšuje manévrovacie schopnosti lode. Loď sa bude plaviť rýchlosťou okolo 37,4 km/h.

Plavby z Floridy

Náklady na výstavbu lode Oasis of the Seas sa odhadujú na 755 miliónov eur. Domovským prístavom novej výletnej lode bude Port Everglades vo Fort Lauderdale na Floride. Počnúc decembrom 2009 sa bude loď z tohto prístavu vydávať na sedemdňové plavby do východného a západného Karibiku. Ceny za tieto výletné plavby budú známe až koncom augusta. Po dokončení stavby lode Oasis of the Seas sa začne stavať jej sesterská loď, nazvaná Allure of the Seas.

Hlavné správy

TECH.SME.SK

Vianoce už možno vidieť aj z vesmíru

Niektoré predmestia sú počas sviatkov takmer o polovicu jasnejšie ako bežne.

TECH.SME.SK

Odpoveď, prečo u lekára v čakárni nenájdete nové časopisy

Ak by lekári staré čísla časopisov v čakárni nahradili novými, dlho by tam nezostali.

EKONOMIKA.SME.SK

Howe v Košiciach vybuduje nový závod pre 1500 zamestnancov

Teraz ich zamestnáva 900, v rozšírenej prevádzke pri letisku pribudne 600 ľudí.

TECH.SME.SK

Mladí opúšťajú Facebook, používajú alternatívy

Facebook čelí zmene demografie, opúšťajú ho mladí používatelia.

najčítanejšie
  • 4 hodiny
  • 24h
  • 3dni
  • 7dní
ANKETA